Αρτεμισίου 27, Χαλάνδρι ΤΚ.15234

Οι γονείς των παιδιών που ασχολούνται με τον αγωνιστικό αθλητισμό ενδέχεται να έχουν 

εμπειρία αγωνιστικού αθλητισμού ή όχι, να συστήνουν ψυχισμούς που φέρουν τραύμα ή όχι, 

καλούνται να λειτουργούν επικουρικά συμπαριστάμενοι σε μια νέα και από την αρχή 

προσπάθεια κατασκευής ενός νέου αθλητή, μιας νέας αθλήτριας. 

Η εμπλοκή ενός γονέα στο έργο του προπονητή μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές 

συνέπειες στην ψυχολογία και την εξέλιξη του παιδιού-αθλητή. Αν και οι προθέσεις του 

γονέα είναι συχνά θετικές, η υπερβολική παρέμβαση μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, άγχος 

και απογοήτευση στο παιδί. 

 Τρόποι που ζημιώνεται το παιδί: 

• Σύγχυση ρόλων: Το παιδί δεν ξέρει ποιον να ακούσει — τον προπονητή ή τον γονέα. Αυτό 

υπονομεύει την απειθαρχία και την εμπιστοσύνη στην προπονητική διαδικασία 

• Ανάπτυξη άγχους: Όταν ο γονέας σχολιάζει ή κρίνει την απόδοση του παιδιού, το παιδί αρχίζει να 

αγωνίζεται για την αποδοχή του γονέα αντί για τη χαρά του αθλητισμού 

• Απώλεια συγκέντρωσης: Το παιδί κοιτάζει συνεχώς τον γονέα κατά την προπόνηση, 

αναζητώντας επιβεβαίωση ή φοβούμενο την αποδοκιμασία 

• Μείωση αυτονομίας: Η συνεχής παρέμβαση του γονέα εμποδίζει το παιδί να μάθει να λειτουργεί 

ανεξάρτητα, να κάνει λάθη και να αναπτύξει προσωπική ευθύνη 

• Αποθάρρυνση και εγκατάλειψη: Αν το παιδί νιώσει ότι δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του 

γονέα, μπορεί να χάσει το ενδιαφέρον του και να εγκαταλείψει τον αθλητισμό.

 

Τι μπορεί να κάνει ο γονέας αντί αυτού: 

• Να παρέχει συναισθηματική υποστήριξη χωρίς να επεμβαίνει τεχνικά.

• Να ενθαρρύνει τη διασκέδαση και την προσπάθεια, όχι μόνο το αποτέλεσμα.

• Να εμπιστευτεί τον προπονητή και να σεβαστεί τον ρόλο του.

• Να συζητά με το παιδί εκτός προπόνησης, χωρίς κριτική διάθεση.

🏅 Οδηγός Υγιούς Αθλητικής Υποστήριξης για Γονείς 

1. Άκου με προσοχή 

• Δώσε χώρο στο παιδί να εκφράσει πώς νιώθει για την προπόνηση, τους αγώνες και τον 

προπονητή.

• Απόφυγε να δίνεις συμβουλές αν δεν σου τις ζητήσει.

2. Σεβάσου τον ρόλο του προπονητή 

• Ο προπονητής είναι υπεύθυνος για την τεχνική και τακτική καθοδήγηση.

• Αν έχεις απορίες ή ανησυχίες, συζήτησέ τες με σεβασμό και εκτός προπόνησης.

.

3. Εστίασε στην προσπάθεια, όχι στο αποτέλεσμα 

• Ενίσχυσε την αξία της πειθαρχίας, της συνεργασίας και της επιμονής.

• Μην κάνεις συγκρίσεις με άλλα παιδιά ή αθλητές.

4. Καλλιέργησε την αυτονομία 

• Ενθάρρυνε το παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες και να διαχειρίζεται τις επιτυχίες και τις αποτυχίες 

του.

• Μην του λύνεις όλα τα προβλήματα — βοήθησέ το να μάθει να τα αντιμετωπίζει.

5. Υποστήριξε συναισθηματικά 

• Να είσαι παρών στους αγώνες, όχι ως κριτής αλλά ως σύμμαχος.

• Δείξε αγάπη και αποδοχή ανεξαρτήτως απόδοσης.

🏐 Οδηγός Γονεϊκής Υποστήριξης στην Πετοσφαίριση Σάλας 

1. Μην γίνεσαι «δεύτερος προπονητής» 

• Απόφυγε να δίνεις τεχνικές οδηγίες από τις κερκίδες ή στο σπίτι.

• Το παιδί χρειάζεται συνεπή καθοδήγηση από τον προπονητή, όχι αντικρουόμενες συμβουλές.

2. Ενίσχυσε την ομαδικότητα 

• Το βόλεϊ είναι ομαδικό άθλημα — μην επικεντρώνεσαι μόνο στην ατομική απόδοση του 

παιδιού.

• Ενθάρρυνε το παιδί να σέβεται τους συμπαίκτες και να συνεργάζεται.

3. Εστίασε στη διαδικασία, όχι στο σκορ 

• Η νίκη δεν είναι το παν. Η εξέλιξη, η πειθαρχία και η ψυχική ανθεκτικότητα είναι εξίσου 

σημαντικές.

• Μην απογοητεύεσαι ή εκφράζεις δυσαρέσκεια όταν η ομάδα χάνει.

4. Απόφυγε τις φωνές και την κριτική 

• Οι φωνές από τις κερκίδες ή οι αρνητικές παρατηρήσεις μετά τον αγώνα μειώνουν την 

αυτοπεποίθηση του παιδιού A.

• Αντί για κριτική, δώσε ενθάρρυνση και αναγνώριση της προσπάθειας.

5. Συζήτησε με το παιδί, όχι για το παιδί

• Μην απαντάς εσύ στον προπονητή ή στους υπεύθυνους του συλλόγου — άσε το παιδί να 

αναλάβει πρωτοβουλίες 

• Ενίσχυσε την αυτονομία και την υπευθυνότητα του παιδιού.

6. Δείξε αγάπη χωρίς όρους 

• Το παιδί πρέπει να νιώθει ότι η αξία του δεν εξαρτάται από την αθλητική του απόδοση.

• Η συναισθηματική ασφάλεια είναι θεμέλιο για την αθλητική του εξέλιξη 

Παραδείγματα Γονεϊκής Συμπεριφοράς σε Αγώνες Βόλεϊ Εφήβων 

Παραδείγματα αρνητικής εμπλοκής: 

• Ο γονέας-προπονητής: Φωνάζει οδηγίες από τις κερκίδες (“Πήγαινε πιο μπροστά!”, 

“Μπλοκ τώρα!”) προκαλώντας σύγχυση στο παιδί και υπονομεύοντας τον προπονητή. 

• Ο γονέας-κριτής: Μετά τον αγώνα, επικεντρώνεται στα λάθη (“Έκανες 3 λάθος σερβίς”, 

“Δεν πήδηξες αρκετά ψηλά”) αντί να αναγνωρίσει την προσπάθεια. 

• Ο γονέας-αντίπαλος: Κριτικάρει τους συμπαίκτες ή τον προπονητή μπροστά στο παιδί, 

δημιουργώντας αρνητικό κλίμα στην ομάδα. 

• Ο γονέας-πίεση: Συνδέει την αγωνιστική απόδοση με την αξία του παιδιού (“Αν δεν παίξεις 

καλά, δεν θα πας εκδρομή”) αυξάνοντας το άγχος και μειώνοντας την αυτοπεποίθηση 

 Παραδείγματα θετικής υποστήριξης: 

• Ο γονέας-σύμμαχος: Παρίσταται στους αγώνες, χειροκροτεί και ενθαρρύνει όλη την 

ομάδα, όχι μόνο το παιδί του. 

• Ο γονέας-ακροατής: Μετά τον αγώνα, ρωτά “Πώς ένιωσες σήμερα;” αντί να σχολιάσει την 

απόδοση. 

• Ο γονέας-πρότυπο: Δείχνει ψυχραιμία σε νίκες και ήττες, ενισχύοντας την αξία της 

προσπάθειας και της συνεργασίας. 

• Ο γονέας-υποστηρικτής: Συνεργάζεται με τον προπονητή, σέβεται τις αποφάσεις του και 

ενισχύει την πειθαρχία και την ομαδικότητα . 

Είναι εξαιρετικά σημαντικό και κρίσιμης σημασίας, τόσο για την ταυτότητα και την 

προσωπικότητα ενός νέου αθλητη/ τρίας στην εφηβεία , όσο και για την συναισθηματική 

αυτονομία του/της να δημιουργείται κατάλληλος και υγειής χώρος ανάπτυξης όλων των 

χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων που κρίνονται απαραίτητες για ένα άθλημα ή αγώνισμα!